Sól drogowa – dlaczego jest szkodliwa i czym ją zastąpić

Opublikowane przez Eco Chemia

Zbliża się sezon zimowy, a wraz z nim odwieczny problem posypywania dróg i chodników solą. Tzw. „sól drogowa” składa się w 90%z chlorku sodu (NaCl) oraz domieszek żwiru, piasku i substancji przeciwzbrylających np. żelazocyjanku potasowego. Mieszanka soli z wodą (lodem) przyjmuje postać znajomej, szarej brei i zamarza w temperaturze około -5 stopni Celsjusza, przez co i tak nie sprawdza się przy bardzo niskich temperaturach. W dodatku jest też niezwykle szkodliwa dla środowiska oraz naszych dróg i chodników. Kraje Skandynawskie całkowicie zakazały jej używania, w Polsce niektóre miasta też ograniczają jej użycie. Jak sól drogowa wpływa na rośliny oraz na nasze środowisko?

solenie dróg
Źródło: http://media.istockphoto.com/

Wpływ soli drogowej na rośliny

Sól drogowa zmieszana ze śniegiem tworzy błoto pośniegowe, które jest łatwo rozchlapywane przez samochody daleko od pasa drogowego. Słone zaspy w dodatku bardzo trudno się topią i długo zalegają na poboczach, nawet po nadejściu wiosny. Sól też łatwo dostaje się wraz z wodą do gleby, gdzie zaczyna się jej szkodliwe działanie.

Rośliny pobierają wodę z gleby przez zjawisko osmozy. Polega ono na przenikaniu wody z roztworu o mniejszym stężeniu do roztworu bardziej stężonego (gdzie jest mniej wody). Na tej zasadzie gleba i roślina dążą do osiągnięcia równowagi wodnej. Gdy w glebie obecna jest duża ilość soli, powoduje to pobieranie wody z roślin (gleba staje się roztworem hipertonicznym). Korzenie dążą do wyrównania zawartości wody i oddają ją glebie, przez co roślina usycha i umiera. Prowadzi to do powstania zjawiska tzw. suszy fizjologicznej. Młode pędy roślin nie są w stanie rozwijać się w takich warunkach i usychają, liście ciemnieją, po kilku latach stosowania soli drogowej nawet duże drzewa umierają. W dodatku mgiełka solna unosząca się nad ulicami osadza się bezpośrednio na liściach uszkadzając ich strukturę. Zaburzenie równowagi gospodarki wodnej w roślinach powoduje też, że stają się one bardziej podatne na atak grzybów i drobnoustrojów. Szczególnie drzewa i krzewy liściaste są bardzo wrażliwe na działanie chlorku sodu. Pamiętajmy też, że nadmierna ilość soli na chodnikach szkodzi także zwierzętom, ponieważ wysusza ich łapy wchłaniając wodę ze skóry i naraża je na powstanie trudno gojących się ran.

jak sól drogowa wpływa na komórki roślin
Źródło: wikipedia.pl

Sól drogowa a stan dróg i pojazdów

Czy zdarzało Wam się kidyś narzekać na stan dróg po zimie albo na uszkodzone chodniki oraz zniszczone obuwie? Cóż, tutaj winowajcą również jest sól drogowa… Przede wszystkim wodny roztwór soli wnika w pory asfaltu i po odparowaniu wody zaczyna tworzyć kryształy, które powodują powstawanie wyrw w drodze i na chodnikach oraz uszkadzając w ten sposób elewację budynków. Również materiał naszych butów jest niszczony przez szkodliwe działanie kryształów chlorku sodu.

Gdyby tego było mało, sól drogowa przyspiesza korozję aut, uszkadza podwozia, słupy, ogrodzenia i znaki drogowe.

 

Sól drogowa niszczy drogi
Źródło: http://www.dziennikwschodni.pl/lublin/miss-dziur-2017-czekamy-na-zdjecia-najbardziej-zaniedbanych-drog,n,1000194986.html

Co na ten temat mówi prawo?

W Finlandii, gdzie śnieg utrzymuje się znacznie dłużej i w większych ilościach, stosowanie soli jest całkowicie zakazanie, ponieważ panuje tam większa świadomość ekologiczn. A w Polsce? W ostatnich latach pojawiło się kilka alternatyw dla soli drogowej, takich jak stosowanie chlorku wapnia czy magnezu, lecz okazało się, że również uszkadzają rośliny i powodują wypalanie traw oraz są znacznie droższe niż tradycyjna sól.  Inną alternatywą są pochodne kwasów octowego i mrówkowego, które nie stanowią takiego zagrożenia jak chlorek sodu. Jak podaje jednak portal ekologia.pl na przeszkodzie w ich stosowaniu stoi nie tylko cena, ale też Polskie prawo, a dokładniej rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych orz ulicach i placach (Dz. U. 2005 nr 30 poz. 1960). Zezwala ono na użycie na drogach publicznych oraz ulicach i placach środków niechemicznych, takich jak piasek o średnicy cząstek od 0,1 do 1 mm albo kruszywo naturalne lub sztuczne o uziarnieniu do 4 mm, oraz chemicznych: chlorku sodu, magnezu i wapnia. Niektóre samorządy wprowadziły jednak grzywny za stosowanie soli, nawet na chodnikach przed domami.

Skuteczna alternatywa dla soli drogowej

Zastanawiacie się pewnie, jak w takim razie zastąpić sól drogową i czy jest jakaś bardziej ekologiczna i skuteczna metoda? Mamy dla Was dobre wieści. W naszym sklepie pojawił się nowy, wyjątkowy produkt, który na pewno pomoże Wam w walce z lodem i śniegiem. EcoTraction to zdecydowanie innowacyjna i ekologiczna, w pełni bezpieczna dla otoczenia i efektywna alternatywa dla soli drogowej oraz innych produktów tworzących przyczepność na lodzie i śniegu. EcoTraction to hydrotermiczny wulkaniczny minerał z grupy zeolitów. Powstaje w trwającym miliony lat procesie przegrzania wody bogatej w minerały, która krąży w obszarach aktywności wulkanicznej. Unikalne cechy takie jak porowatość i ujemne naładowanie czynią go wysoce skutecznym środkiem tworzącym przyczepność na lodzie i śniegu. Sami zobaczcie jak sprawdza się w trudnych warunkach zimowych.

W dodatku EcoTraction nie zawiera soli, chlorków, sztucznych barwników ani rakotwórczego pyłu krzemionkowego. Jest w pełni bezpieczny dla zwierząt, nie niszczy roślin oraz nie powoduje korozji. Przez swoją porowatą strukturę napowietrza glebę i zatrzymuje w niej wodę. EcoTraction jest odporny na zamarzanie, po użyciu zmienia barwę na zieloną zaznaczając powierzchnię, która przestała być niebezpiecznie śliska. Nadaje się również do zebrania i ponownego użycia. Z filmiku poniżej możecie dowiedzieć się więcej o wynalazcy EcoTraction.

Jeśli mieszkasz więc w domu z ogrodem i zależy Ci na roślinności, o którą dbałeś całe lato, lub jesteś administratorem osiedla lub bloku w mieście, pomyśl o swoich mieszkańcach, sąsiadach, pracy w ogródku i zainwestuj w EcoTraction. Jest to najbezpieczniejsza i najskuteczniejsza metoda radzenia sobie z uporczywym oblodzeniem i śniegiem na podjazdach.

Zostaw komentarz

0

Zapisz się do newslettera

Odbierz 10 zł na pierwsze zakupy!

Imię

Email (wymagane)